לשון הרע נגד בעלי מקצועות חופשיים

עבורכם מכל ה❤️-שתפו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

התוכן הבא נכתב עבורכם מכל ה❤️

בואו נתרום את הידע הזה גם לאחרים!

שתפו..

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

לשון הרע נגד בעלי מקצועות חופשיים

להיות בעל מקצוע חופשי בישראל זוהי משימה לא קלה בכלל, שכן לרוב מדובר במסלול ארוך ומפרך המתחיל החל מקבלה ללימודים, מסלול לימודים, התמחות בתחום, פתיחת עסק, בניית מאגר לקוחות ועוד. יחד עם זאת, לאחר כל המאמץ, אין ספק שישנם יתרונות בולטים בהיותך בעל מקצוע חופשי בעל מעמד היכול לנתב עצמו בשוק החופשי ואף לפתוח עסק עצמאי

רשימת המקצועות החופשיים היא ארוכה מאוד, אך בין המפורסמים שבה מצויים רופאים, אדריכלים, וטרינרים, מורים לנהיגה, מתווכים, רואי חשבון, עורכי דין ועוד.

לצערנו הרב, לעיתים מוצאים עצמם בעלי מקצועות חופשיים לא מעטים במצב בו הם תחת מתקפה של לשון המשתלחת בהם ופוגעת במוניטין אותו טרחו לבנות במהלך השנים, בפרנסה, בשם הטוב, במשפחה ועוד. פגיעה כזו יכולה להיגרם על ידי כל אדם העובר על חוק איסור לשון הרע, אך לרוב מדובר בפגיעה הנגרמת על ידי לקוח לא מרוצה או על ידי מתחרה.

כיום בעידן הרשתות החופשיות יש לכל אחד במה משלו לומר את אשר על ליבו, אך במקרים רבים הקו נחצה בין חופש הביטוי לבין לשון הרע.

בעל מקצוע חופשי? תאר לך את הסיטואציה הבאה: הינך רופא בעל התמחות ייחודית המעניק את שירותיו לציבור הרחב במקצועיות ובמסירות מידי יום ביומו, לאחר שטרחת שנים ארוכות בהכשרה מתישה ובניית מאגר לקוחות ושם טוב.

באחד מהפורומים ברשתות החברתיות כגון: פייסבוק, קבוצות ווטסאפ, טוויטר או אתרי החדשות, אחת מתוכניות הטלוויזיה, רדיון וכו׳  פורסם סטטוס, תצלום או סרטון המכיל תוכן מבזה או משפיל או שקרי אודותיך או השירות שאתה מספק לציבור. נשמע תלוש מהמציאות? צערנו זה קורה כמעט על בסיס יומיומי.

האם דברים שנכתבו ברשתות החברתיות יכולים להיות לשון הרע?

התשובה היא בהחלט כן.

חוק לשון הרע מסדיר בין היתר את נסיבות בהן דברים שנכתבו או נאמרו יכולים להיחשב לשון הרע:

חוק לשון הרע מאוד נהיר בניסוחו ועל מנת שדברים שנכתבו או נאמרו יכנסו בגדרי החוק, ויהוו עילה להגשת תביעה בגין לשון הרע, יש צורך בקיומם של שני מרכיבים יחדיו. מרכיבים אלו הם ביסודו של החוק, ואם לא יתקיימו לא תתקיים עילה להגשת תביעה בגין לשון הרע.

אז מה הם הרכיבים שצריכים להתהוות על מנת שניתן יהיה להגיש תביעת לשון הרע בגין דברים שנכתבו או נאמרו?

המרכיב הראשון הנדרש בחוק איסור לשון הרע: נדרש כי מה שנכתב או נאמר מהווה לשון הרע בהתאם לחוק איסור לשון הרע – מה הכוונה?

נדרש כי הדברים שנכתבו או נאמרו הם דברים משמיצים ומבזים אשר נועדו להשחיר את פניו של אדם כאמור בחוק.

המרכיב השני הנדרש בחוק איסור לשון הרע: הדברים המהווים לשון הרע פורסמו.

ביסודו של מרכיב זה, מצויה הדרישה ההגיונית כי ללא פרסום אין כל התגבשות לכדי לשון הרע, ולכן, קיימת חובה חוקית כי הדברים שנכתבו או נאמרו אכן פורסמו לפחות לאדם אחד מלבד האדם שנפגע מלשון הרע, וזאת בהתאם לדרישת המחוקק בסעיף 2 לחוק איסור לשון הרע..

בהמשך לדרישת קיומו של מרכיב הפרסום, יש לזכור כי כיום אנו חיים בעידן הרשתות החברתיות, כך למשל פייסבוק היא כיום הרשת החברתית הנפוצה ביותר בעולם, ולכן דברים שמפורסמים ברשת הפייסבוק במסגרת פוסט כזה או אחר יכולים, ולעיתים אף מגיעים למעגל עצום של משתמשים. לאור האמור, אין ספק כי בעת כתיבת דברים ופרסומם בפייסבוק, אכן מתקיים המרכיב השני אותו דרש המחוקק במסגרת סעיף 2 לחוק איסור לשון הרע.

לסכום: עד כה מנינו את שני המרכיבים השונים שצריכים להתקיים על מנת שפרסום יתגבש לכדי תביעה בגין לשון הרע.

כעת אתייחס לשאלה מרכזית ביותר עמה מתמודד משרדינו במסגרת פניות של לקוחות, והיא בהקשר למרכיב הראשון, כלומר האם הדברים שנכתבו או פורסמו  הם אכן דברים המהווים לשון הרע, דהיינו נועדו להשפיל ולבזות את האדם?

חשוב לדעת שפרסום של הודעה או פוסט או סרטון או תמונה (רשימה חלקית) הכולל תוכן פוגעני, משפיל, מבזה, שקרי כנגד אדם ספציפי או קבוצה מסויימת באוכלוסייה, כלל הנראה מתגבש לכדי תביעה בגין לשון הרע כנדרש בחוק לקבלת פיצוי כספי עד סכום של עד 140,000 ש״ח.

יש לציין כי לעיתים דברים שפורסמו בפלטפורמה כזו או אחרת מצריכים בדיקה משפטית מעמיקה בפסיקה על מנת לבחון האם מדובר בלשון הרע, וזאת בהתאם לנסיבות המקרה והאדם הנפגע, לכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין לשם בדיקה יסודית של נסיבות האירוע וההיתכנות להגשת תביעה.

היות ואנו חיים בעידן הרשתות התקשורתיות שבו כמעט כל אחד גישה אליהן באמצעות הטלפון החכם, אזי ההשלכות של פרסום שכזה יכולות להיות הרסניות הן לעניין השם הטוב, פגיעה במשפחה, במוניטין ועוד.

אלו בדיוק הרגעים שבהם אמליץ לך להתעשת, לא לפעול באימפולסיביות כמו שאולי את/אתה חש כרגע, את לנקוט מספר פעולות שיאפשרו לכם/לכן להגיש תביעה בגין לשון הרע בדרישת פיצוי ככתוב בחוק.

אז איך כדאי לפעול אם פרסמו נגדכם פוסט או סטאטוס בפייסבוק? אני ממליץ על מספר צעדים מיידים:

1.ראשית, תעדו את הדברים שפורסמו באופן ההמקיף והברור ביותר: כך למשל מומלץ מאוד לבצע צילום מסך של הדברים שפורסמו במסגרת פוסט או סטטוס, וכן גם את התגובות לפרסום באם ישנן. את החומרים המתועדים שמרו במקום בטוח (מומלץ ביותר במקום אחד על מנת שיהיה לכם גיבוי).

2. שנית, מומלץ מאוד להימנע מן התגובה שאנו מרגישים שהיא כה טבעית ומתבקשת, והיא להגיב או ליצור קשר בכל דרך או אופן עם מפרסם הפוסט או הסטאטוס. אני יודע, לעיתים מבחינה רגשית מדובר במהלך שהוא אינו פשוט, אך אני חוזר ומדגיש שאני ממליץ להמנע מכך.

3. שלישית, מומלץ ליצור קשר עם משרדינו עם החומרים שתועדו על ידכם לשם בחינת נסיבות האירוע, החומרים שתועדו וכל מה שיכול לסייע על מנת לקבל חוות דעת מקצועית אודות הסיכוי שלכם להגיש תביעה בגין לשון הרע ולזכות בפיצויים במפורט בחוק איסור לשון הרע.

משרדינו מעניק שירותי ייעוץ משפטי איכותי וצמוד למגוון בעלי מקצועות חופשיים שנפגעו מלשון הרע: מורים לנהיגה, פסיכולוגים, ווטרינרים, שמאים עורכי דין, רואי חשבון, מעצבים, אדריכלים, מתווכים, רופאים ועוד.

מאמרים נוספים

הגנות לנתבעים בתביעת דיבה

הגנות לנתבעים בתביעת דיבה בוקר אחד, לעיתים בלא כל התרעה מוקדמת, זה מגיע: הוגשה כנגדך תביעת דיבה, ולפי חוק איסור לשון הרע, נדרשת לשלם מאות

הוצאת דיבה במסגרת הליך גירושין

הוצאת דיבה במסגרת הליך גירושין הליך גירושין הוא הליך קשה, מתיש, אמוציונאלי ולעיתים גם הרסני, ומשכך, במקרים רבים מוצאים עצמם צדדים להליך תחת מתקפה של

תלונת שווא במשטרה – הוצאת דיבה

תלונת שווא במשטרה – הוצאת דיבה להבדיל משנים קודמות, חלה תפנית מסויימת בגישתם של בתי המשפט בערכאות השונות ביחס לסוגיית הגשת תלונות שווא למשטרת ישראל.

הוצאת דיבה בעבודה

הוצאת דיבה בעבודה המחוקק הסדיר את האיסור בגין לשון הרע בחוק איסור לשון הרע ובין היתר נאמר בו כי לשון הרע הוא כל דבר שפרסומו