הוצאת דיבה בעבודה

שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

התוכן הבא נכתב עבורכם מכל ה❤️

בואו נתרום את הידע הזה גם לאחרים!

שתפו..

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

הוצאת דיבה בעבודה

המחוקק הסדיר את האיסור בגין לשון הרע בחוק איסור לשון הרע ובין היתר נאמר בו כי לשון הרע הוא כל דבר שפרסומו עלול:

״לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית  ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו (ראה סעיף 1 לחוק איסור לשון הרע)״.

המשמעות המיידית של הדברים שחוק איסור לשון הרע אינו מחריג דברים שנאמרו במקום העבודה, ולכן לשון הרע שפורסמה במקום העבודה ככל הנראה יכולה להתגבש לכדי תביעת לשון הרע הכוללת פיצויים.

מקום העבודה הפך מזמן למקום בו אנחנו מבלים את מירב שעות היום מלבד הבית, כך שניתן לומר שמדובר במעין ״בית שני״. אחד הדברים שיכולים להעכיר את תחושת העובד הוא כאשר הוא חווה הוצאת דיבה במקום העבודה – תופעה אשר אסורה בהתאם לחוק איסור לשון הרע.

לצערנו הרב, מדובר בתופעה נפוצה היכולה להתרחש במצבים מגוונים: כך למשל אם אחד העובדים במקום העבודה או אחד הממונים אמר או כתב דבר שיש בו כדי להשפיל, לבזות או להשחיר את פני העובד או העובדת, ובכך להביא לידי כך שעמיתיו של העובד ילעגו לו או ישפילו אותו, אזי רוב הסיכויים שהתנאים המנויים בחוק לשון איזור הרע מתקיימים ובכך חשוף אותו עובד או ממונה לתביעה בגין לשון הרע.

ממונה או עובד שאמר או כתב דברים המהווים לשון הרע ופרסם אותם לפחות לאדם אחד מלבד העובד שנפגע, חשוף לתביעת לשון הרע אשר בגינה יתכן ויחוייב בפיצויים עד 140,000 ש״ח.

יש לזכור שמעבר לתחושות הקשות, הפגיעה בשם הטוב והלעג מצד עמיתים לעבודה, הוצאת דיבה מצד ממונה או עובד יכולה גם לפגוע בפרנסתו של העובד שכן פגיעה בשמו הטוב יכולה בהחלט להוביל לירידת קרנו בעיני הסובבים אותו, בעיני הלקוחות להם הוא מעניק שירות ואף בשוק היחודי בו הוא עובד.

היכן נדונה תביעת לשון הרע בגין דברים שנאמרו במקום העבודה?

בהתאם לתיקון מס’ 38 תשס”ט-2009 הוחלט כי מעתה בית הדין האזורי לעבודה יקבל סמכות לדון בתביעות לשון הרע שהוגשו בגין עילה שהתגבשה במסגרת יחסי עובד-מעביד.

התנאים הקבועים בחוק איסור לשון הרע:

• השמיצו אתכם בכתב ו/או בעל-פה במסגרת עבודתכם.
  • מדובר בהשמצות פוגעניות ומבזות ללא כל בסיס.
  • הדברים הופצו לאדם אחד נוסף מלבדכם.
  • ישנו תיעוד על הדברים שנאמרו.

ההגנות שעומדות לנתבע בתביעת לשון הרע לפי חוק איסור לשון הרע:

חוק איסור לשון הרע מעניק מספר הגנות לנתבעים, אשר רלוונטיות גם להליכים המתקיימים בבית הדין לעבודה.

• הגנות מוחלטות על פי סעיף 13 לחוק איסור לשון הרע.
  • הגנת אמת בפרסום, המוכרת כהגנת אמת דיברתי, על פי סעיף 14 לחוק איסור לשון הרע.
  • הגנת תום הלב על פי סעיף 15 לחוק איסור לשון הרע.

פיצויים לפי חוק איסור לשון הרע:

חוק איסור לשון הרע מאפשר קבלת פיצויים ללא הוכחת נזק אשר עומדים נכון להיום לאחר הצמדה למדד על 70,000 ₪. ובמידה וניתן יהיה להוכיח כי הפרסומים נעשו במטרה לפגוע ניתן יהיה לתבוע פיצוי עד לסך של 140,000 ₪.

סיכום:

הוצאת דיבה בעבודה יכולה לגרום לנזק רב ומתמשך אשר יכולות להיות לו השלכות רבות על חייו של הנפגע.